fredag 27. mai 2016

Cherrytomat i Skogstua barnehage

I dag var jeg på besøk i Skogstua barnehage hvor de for en måned siden fikk en cherrytomatplante som jeg hadde sådd siste uka i februar. Cherrytomatfrø hadde jeg hentet fra økologiske cherrytomater kjøpt i matbutikken, for å gjøre prosessen enklest mulig for hva en kan gjøre i barnehagen. Tomatfrøene spirte i løpet av en par ukers tid.


Her er spirer med kimblad fra både cherrytomat (til høyre) og paprika (melkekartonger). Å så i melkekartonger i barnehagen gjør at barna en får med bevissthet om gjenbruk og det å finne kreative løsninger i hva en kan dyrke i. Plantene ble priklet i en egen liten potte (8 x 8 cm) da planten hadde fått to blader i tillegg til kimbladene. Jeg stelte plantene i veksthuset mitt på 12-15 grader slik at de vokste seg sterke og kraftige. I økologisk dyrking er det viktig å senke temperaturen for å få robuste planter som holder seg friske. Bladlus og sykdommer kommer gjerne ved høyere temperaturer eller når temperaturen svinger mye. 

I slutten av april fikk Skogstua barnehage en cherrytomatplante og en paprikaplante til å sette i vinduet inne i barnehagen. Nå trengte plantene sårt å få en større potte!


Og da ble valget ei hel bøtte med økologisk jord som boltreplass for plantene. Her er barna ute og potter om planten. De har lecakuler i bunnen av potta og legger et lag filt, for å lage en slags selvvanningspotte. Det er veldig praktisk med hensyn på at planten drikker vann i helgene.


Personalet i barnehagen sørget da også for å skjære en tomatskive i to og plante den direkte i en potte. På den måten kunne barna få med seg prosessen fra frø til tomatplante. I dag var frøene blitt så store at de er klare til prikling. Altså er det litt seint å så tomatfrø i slutten av april, dersom en ønsker tomater i løpet av sommeren. 


Men barna har vært utrolig engasjerte og flinke med de to plantene de fikk, og ikke minst tomatplanten! De har vannet, studert og passet på planten, så i dag etter 1 måned fra ompotting er planten blitt SÅÅÅ stor.


Den har også fått små gule blomster som barna har pekt på og rørt ved. Og noen av disse har på mystisk vis blitt til små grønne umodne cherrytomater. 


En av de pedagogiske lederne i barnehagen hadde også tatt med en tomatplante hjem til stua si, men der har det kun blitt blomster og ingen tomater. Hva har hun gjort galt? Hvorfor får ikke den planten tomater? Dette ble til en liten undringsstund i barnehagen blant 3-4 åringene....


Hva skal til for at tomatfrukten skal begynne å vise seg? Hvem er viktig for at bær og frukter kommer på planter og trær? Barna hadde tidligere vært med å lage en flott plansje om insekter på veggen, så her var det en ledetråd... - Hvem liker blomster? - spurte jeg. Barna tenkte og tenkte. Jeg pekte på ledetråden på veggen. - Jaaaa, flua! - sier barna. Og noen sier bia.

Pedagogen i barnehagen hjelper barna å huske hvilke sanger de har sunget og hvilke aktiviteter de har hatt nå i vår. 




Skogstua har hatt formingsaktiviteter, sanger og fortellinger om insekter nå i vår. Det er nå barna ser sammenhengen med at tomatplanten trenger flyvende insekter til å befrukte seg for å få tomater. I barnehagen har barna "vært" bestøvere ved å ta på blomstene og riste litt i planten. I stua til pedagogen har ingen vært og bestøvet tomatplanten - derfor ingen tomater der! Vi har dermed fått en kjempeflott undringstund i barnehagen sammen med barna :-) Planter trenger insekter og bestøvere! Da er det godt at barna kan hjelpe planten med dette ved å riste litt og ta på blomstene :-)


Når vil cherrytomatene bli modne tro? De trenger fortsatt vann hver dag og masse lys. Kanskje litt gjødsel også etterhvert... Det blir spennende å følge med! Barna er iallfall veldig engasjerte og studerer planten ivrig hver eneste dag, forteller pedagogen.

Takk for at jeg fikk komme på besøk i dag! :-) God helg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar