søndag 15. april 2018

Læring på Skulgam økologiske gartneri

Den 12.april var studentene på forsterkningsemnet Natur, lek og læring (BLU-1211) på Skulgam gartneri på Ringvassøya og hadde praktisk læring i økologisk dyrking. De hadde hatt to timer forelesning i økologiske dyrkingsprinsipper og oppal av planter for den nordnorske sommeren. Teorien gikk inn på begrepet økologi som betyr samspillet i naturen, og da med henblikk på bærekraftig oppal og dyrking av matplanter innendørs. Oppalsprosessen er egentlig en tjuvstart på våren hvor vi sår frø inne og aler opp småplanter som er klar til utplanting i juni.

Stasjon 1: Oppalsprosessen i vekstrommet.


Oppalsprosessen = Så frø -> prikle småplanter -> potting -> topping -> herding -> utplanting

Studentene fikk praktisk innsikt i bruk av såjord til såing av frø, vanning av jorda før og etter at frøene var sådd i pottene, at jorda skulle pakkes "passelig mye" for å gi luft til røttene og sådybde av frøene. Generelt skal frø dekkes 2-3 ganger sin diameter med jord. Små frø dekkes derfor lite (gjerne bare med sand), mens større frø såes dypere.


Litt teori om såjord. Frøet har "matpakke" med selv og liker ikke gjødsel før det er i vekstfase.

Etter et par uker etter frøsåing vil det bli spiseerter - spirer som smaker mildt erter til salat m.m.

Det er viktig å merke med en blyant hva man har sådd og dato.


"Vann både før og etter såing" - sa gartneren.

Priklepinnen er nyttig i priklingsarbeidet.

Stasjon 2: Vertikal jordbærdyrking.

De fikk også mulighet til å lage vertikale jordbærbed som er en spennende variant av urban dyrking som er tilpasset for å henges opp. Her ble det samarbeidslæring med bruk av ulike småreskaper og utstyr som tapetkniv, stiftemaskin, svetteslange, slangeklemmer, karabinkrok og saks. 

Jentene samarbeidet veldig godt.

Slik ble resultatet med en svetteslange inni for å koble på vann og gjødsel.

Stasjon 3: Læring om urter ved hjelp av sansene.

Studentene skulle i små grupper på 3-4 bruke sansene for å skjelne de ulike urtene fra hverandre. Her måtte de se etter detaljer og kjennetegn og forsøke å beskrive hva de så. Flere uttrykte at det var vanskelig, spesielt å beskrive med ord slik at små barn forstår. 
  1. Visuell sans - Hvordan så urtene ut? Særegenheter som bladform, nerver, tagger, behåring osv.
  2. Taktil sans - Hvordan kjennes planten ut? Myk, vedaktig, klissete, læraktig, ru osv.
  3. Lukt og smak - Hva assosieres til lukt og smak? "myggolje", "tannkrem", "nyklipt plen" osv.
Tegninger hjelper under de visuelle beskrivelsene.

Det luktes og noteres. "Deilig såpelukt" - "For gamle folk"..

Det ble litt latter underveis :-)

Oppsummering:

Dagen ble utrolig lærerik. 17 av 21 studenter mente at det faglige innholdet var svært godt og at det hadde meget god relevans til deres jobb i barnehagen. Flere uttrykte at dyrking var mye mer interessant enn de først hadde antatt. I tillegg hadde de lært utrolig mye på veldig kort tid, som de mente var viktig for å sette i gang med denne typen aktiviteter i barnehagen. De hadde nå vært vegfarere i en dyrkingsprosess som nå var integrert i deres bevissthet som stedlig erfaring (Bartnæs og Bergan, 2018). Læringen har foregått med en multimodal tilnærming - altså på veldig mange måter og ved bruk av alle sanser. Erfaringen fra dagen ble lagret i flere deler av hjernen og skapte mening for studentene. 

Det er helt tydelig at læringen har vært kontekstuell, sosiokulturell, erfaringsbasert, sanselig, utforskende og ikke minst transformativ da flere har oppdaget betydningen planter og dyrking har for vårt daglige måltid. De har sett alt arbeidet bak en dykringsprosess gjennom å ta del i de ulike trinnene i oppalet. Betydningen av grepet "økologisk" har blitt tydeligere - altså at planter dyrkes i samspill med naturlige prosesser og ikke med forurensende kunstgjødsel, syntetiske sprøytemidler eller genmodifiserte planter. For noen var det en sterk erkjennelse å ta inn at gifter vi behandler matplanter med får VI i oss til syvende og sist.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar